Kies uw profiel:

  1. Nieuw profiel

Een andere blik op betrokkenheid

03 nov. 2019 Vrijwilligerswerk is betrokkenheid omgezet in actie. Dat leerde ik tijdens de Inspiratiedag van het Oranje Fonds, waar ik met onze commercieel manager Tim Bakker twee workshops volgde. Tim koos voor een workshop ‘mindfullness’: even niet denken aan sponsordeals en contracten. 

‘Betrokkenheid omgezet in actie’, dat betekent dat vrijwilligerswerk begint met betrokkenheid. En hoe creëer je betrokkenheid? Onder andere met communicatie. Het was een eye-opener voor mij. Ik heb leden die geen vrijwilligerswerk willen doen misschien wel te vaak bestempeld als ‘niet betrokken’, terwijl er bij deze mensen weldegelijk sprake is van betrokkenheid. Dat kan namelijk voor iedereen iets anders inhouden. Twee keer per week trainen, een wedstrijd spelen en een paar keer per week een Instagram-post ‘liken’, dat betekent voor sommige leden betrokkenheid. Een ander surft twee keer per dag naar onze website, mailt de redactie als er iets te melden valt en voelt zich dan betrokken. Betrokkenheid laat zich niet meten en daar zou ik mezelf en anderen vaker aan mogen herinneren. Als je geen vrijwilligers kunt vinden is de vraag dus niet: 'waarom willen mensen zich niet inzetten als vrijwilliger?', maar: 'waarom voelen mensen zich niet betrokken genoeg om vrijwilligerswerk te gaan doen?'. Dat is een heel andere insteek die ervoor zorgt dat we opeens op veel meer vlakken kunnen werken aan het vrijwilligersvraagstuk. Fijn!

Inzetten op het vinden van nieuwe vrijwilligers betekent eerst inzetten op betrokkenheid en dus op communicatie. Het nieuwe KZ Magazine dat deze week verschijnt is een van de troeven die we daarvoor inzetten. Ook de nieuwe website, onze Facebookpagina en Instagramaccount moeten een actievere rol gaan spelen in het vergroten van betrokkenheid. We kunnen, nee moeten, leden meer laten zien wat er speelt in de vereniging.

Maar zelfs al zorg je ervoor dat alle leden zich betrokken voelen, dan nog is het vinden van vrijwilligers een flinke uitdaging. Dat komt doordat je leden niet kunt motiveren om vrijwilligerswerk te doen, ook dat leerde ik. Er moet al sprake zijn van motivatie en als organisatie kun je alleen proberen deze motivatie te vergroten of iemand aanmoedigen iets met de motivatie te doen.

In de afgelopen jaren is het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet niet minder geworden, maar het aantal uren dat mensen besteden aan vrijwilligerswerk is wel omlaag gegaan. De verklaring is simpel: er zijn steeds meer vrijwilligers die geen behoefte hebben aan ‘vastigheid’; een vaste taak, iets waar ze elke week een paar uur mee bezig zijn. Vrijwilligers doen niet meer ‘eeuwig’ hetzelfde, ze vinden het leuker om zich in te zetten voor één specifiek evenement: een feestje, een toernooi. Inzet voor een korte periode met een directe opbrengst of een duidelijk resultaat. De opkomst van deze zogenoemde ‘flex-vrijwilliger’ maakt het voor verenigingen lastig mensen te vinden voor de vaste taken. Neem onze bardienst. Je vindt geen vrijwilliger die elke zaterdag drie uur bardienst wil draaien. Dat hebben we bij KZ overigens jaren geleden al bedacht en daarom kwamen de verplichte diensten. Deze regeling is in de afgelopen seizoenen uitgebreid. Er zijn leden die zeggen: die vaste taken, daar moet je betaalde krachten voor regelen. Maar zou dat niet de dooddoener zijn voor betrokkenheid? Aan motivatie konden we niets doen, maar aan betrokkenheid wel!

Ja, misschien moet je eerst een keer ‘verplicht’ worden om te ontdekken dat het doen van vrijwilligerswerk best leuk is, om betrokken te raken, om nieuwe mensen te leren kennen. Mijn hoop is dat zoveel mogelijk leden door de verplichte diensten een keer met iemand aan de praat raken, een keer een extra nieuwtje horen, een keer ergens een heel logische oplossing voor bedenken en dit delen! Ik geloof dat er voor iedereen een leuke vrijwilligerstaak is binnen onze vereniging: voor de flex-vrijwilliger en voor de vrijwilliger die wel enthousiast wordt van vastigheid. Maar eerst zal ik nadenken over meer manieren om betrokkenheid te vergroten. We zijn een vereniging waar je bij wilt horen, waar je wilt meedoen, geloof me. Noah van der Let, Lenny Klouwen en Robin Siebel ontdekten het ook en vertellen je er iets over in het KZ Magazine. Als het goed is valt ‘ie eind komende week op de mat.

Lisa
  • Reacties

    U bent niet ingelogd met uw profiel en kunt daarom geen reactie plaatsen.